Descobreix formes diferents per aprendre un idioma
Avui en dia hi ha una gran quantitat d’informació disponible quan volem aprendre un nou idioma, i més encara si volem estudiar anglès. Podem trobar una gran quantitat d’ofertes sobre cursos presencials a acadèmies d’idiomes, classes via Skype, estances a l’estranger, i un gran nombre de cursos basats en diferents mètodes de major o menor eficàcia.
Davant la creixent popularitat d’aquests, analitzarem els avantatges i inconvenients que, sota el nostre punt de vista, tenen els mètodes més populars entre alguns estudiants d’anglès.
El Mètode Vaughan
Si al blog anterior vam analitzar el mètode Callan i va resultar relativament senzill explicar el seu funcionament i característiques, amb el mètode Vaughan succeïx el contrari.
Per començar, resulta complicat explicar la raó per la que se l’anomena «mètode» i no simplement «escola d’idiomes Vaughan», doncs sota el nostre punt de vista no empra cap metodologia especial, diferent, o que no hagi estat utilitzada amb anterioritat.
A mode de resum, el mètode Vaughan afirma que es pot aprendre anglès amb esforç i dedicació, dedicant almenys 2000 hores per passar d’un nivell baix a un en el qual es pugui usar l’idioma de forma eficaç. A més a més, ofereix multitud d’oportunitats i ofertes més enllà dels cursos d’idiomes.
Avantatges del mètode Vaughan per aprendre anglès
Tan sols donant un ràpid cop d’ull a la pàgina web de Vaughan, un pot adonar-se’n de la gran varietat de recursos que utilitzen. Més enllà de la seva metodologia (quelcom que no hem pogut trobar argumentat i exemplificat de forma específica a la seva pàgina web oficial), el principal avantatge que ofereix aquest mètode és la seva flexibilitat i adaptació a diverses situacions; classes presencials, classes online, campaments, Vaughan Town, estances a l’estranger, classes per a empreses, per telèfon…
Pràcticament qualsevol persona que vulgui aprendre anglès trobarà el que necessita, més enllà que estigui a l’abast de les seves possibilitats econòmiques o no.
A més a més, ofereixen vídeos a youtube organitzats per nivells i programes de radio que, tot i que considerem que la seva funció didàctica queda una mica desdibuixada i de vegades resulta difícil aprendre (els veiem més com vídeos de repàs sobre alguna cosa que ja coneixem), al cap i a la fi constitueixen material extra de cost nul per l’alumne, quelcom que sempre és d’agrair.
En darrer lloc, tot i que és un aspecte que sempre s’hauria de complir no sempre és així, i el mètode Vaughan afirma que respecta i té en compte les competències, pautes i nivells establerts per la Comunitat Europea.
Inconvenients del mètode Vaughan per l’aprenentatge de l’anglès
Tal i com hem mencionat anteriorment, dins dels inconvenients (o avantatges) d’aquest mètode no podrem analitzar quelcom tan fonamental com la seva metodologia, doncs no hem pogut trobar cap secció a la seva pàgina web o article oficial que l’expliqui de forma clara i convincent, i no volem basar la nostra opinió en escrits efectuats per altres persones externes que expressen la seva opinió, la qual sempre pot ser partidista.
No obstant, sí que hem identificat que independentment del nivell, el repetir oracions és quelcom massa present, així com els exercicis de traducció, quan l’objectiu a aconseguir hauria de ser que els alumnes utilitzin la llengua sense traduir.
Els professors
El segon gran inconvenient que sota el nostre punt de vista presenta el mètode Vaughan és la pedra angular de la seva filosofia: “és un mètode on el professor és l’element clau per aprendre l’idioma». Tal i com vam comentar amb el mètode Callan, considerem que la figura del professor, tot i que és rellevant, ha de ser la menys important dins l’aula.
“La formació acadèmica també és important”
Això no vol dir que no ens hagin de preocupar les capacitats i el nivell del docent, sinó que el protagonista indiscutible ha de ser l’alumne, que al cap i a la fi és el responsable del seu propi aprenentatge.
Tot i que és cert que mencionen la motivació de l’alumne com quelcom necessari, afirmen que “l’èxit d’un programa (…) depèn única i exclusivament de la capacitat tècnica i humana dels professors”.
No obstant això, resulta curiós que donada la rellevància que Vaughan atorga als professors, aquests es converteixin, sota el nostre punt de vista, en el seu punt més dèbil. Segons la seva pròpia pàgina web:
“Es busca talent fora del gremi de l’ensenyança per tal que no hi hagin mals hàbits adquirits i es comença la formació des de zero. Convertir a persones que mai s’havien dedicat a l’ensenyança en els millors professors del país els anima i motiva per a fer de l’ensenyança la seva forma de vida”.
Ser natiu no és una garantia
Realment, no entenem quin pot ser el motiu que porti a una escola d’idiomes a preferir persones no titulades sense experiència en la docència, abans que professors titulats i amb títols oficials que acreditin que estan capacitats i han rebut la formació necessària.
Cal recordar que per dura i profitosa que sigui la formació de professors per part del mètode Vaughan (un entrenament que encara que hem pogut observar als seus vídeos que es basa en la repetició, no podem jutjar a fons per falta d’informació), un professor d’anglès ha de ser llicenciat en Filologia Anglesa o Estudis Anglesos i disposar del Màster en Formació de Professorat: 5 anys d’aprenentatge on s’estudia fonètica, història de la llengua, literatura, les diferents corrents educatives, o com organitzar les unitats i quines activitats incorporar entre d’altres aspectes.
Així doncs, una formació mai pot ni ha de substituir, en tot cas ha de complementar.
Incongruències
En darrer lloc, més que inconvenients, opinem que el mètode Vaughan presenta certs aspectes que poden semblar incongruents.
Un clar exemple és l’afirmació que “a classe, no parlaràs espanyol, està prohibit”, tot i que als seus vídeos formatius a youtube sorprengui veure als professors emprar el castellà fins i tot a nivells avançats.
Més enllà d’entrar a valorar si l’ús de la llengua materna dels alumnes ha de ser o no usada a classe, quelcom que crearia suficient debat com per escriure un altre blog, el que no és coherent és emprar un reclam pels alumnes que després no es pot observar sempre.
Vaughan Town
Un altre exemple d’incongruència és Vaughan Town. Aquest programa ofereix una oportunitat brillant als estudiants per parlar anglès de forma constant durant 6 dies i 5 nits dins Espanya.
Reuneixen persones angloparlants d’arreu del món per tal que realitzin activitats de speaking amb els alumnes que decideixin apuntar-se, quelcom que ajudarà molt als alumnes a treure’s pors, tabús, i a guanyar fluïdesa..
No obstant, el principal problema és com es presenta el mètode per intentar convèncer als alumnes amb afirmacions que són properes a fets científics encara que no es recolzen en cap estudi (al menys que sigui mencionat).
Així doncs, podem llegir afirmacions com que parlaràs més que en 500 hores de classe, el qual en cursos presencials anuals de 100 hores implicaria 5 anys, quelcom que ens sembla exagerat, subjectiu, i que depèn en gran mesura de la voluntat del professor de fer parlar als seus alumnes o no, i de si aquests realitzen classes de speaking o no.
Així mateix, afirmen que la comprensió auditiva es multiplica per dos, sense acompanyar aquesta afirmació de cap estudi que ho demostri, quan pensem que si bé és obvi que la comprensió de l’alumne millorarà ¿quin barem o mesura utilitzen per afirmar que serà el «doble»?
En darrer lloc, asseguren que el nivell que s’obté a Vaughan Town només és possible d’obtenir estant “coma mínim 6 mesos” en un país estranger. Pel seu cost de 1775 Euros per una estància nacional, pots aprendre anglès fent un curs a l’estranger, amb el que a més a més t’assegures que no només parlaràs l’idioma que vols aconseguir, sinó que també estaràs immers a la seva cultura, ja que hauràs d’agafar el transport públic, anar a comprar, demanar una beguda a un bar…
Conclusió
Sota el nostre punt de vista, el mètode Vaughan no presenta clares diferències amb cap institució educativa que vulgui mantenir estàndards alts de qualitat, doncs basen els seus pilars en demanar molt esforç fora de l’aula, quelcom que qualsevol professor aconsellarà i/o requerirà, i en una bona formació dels seus docents.
D’altra banda, tampoc introdueixen cap sistema nou, doncs els exercicis de repetició i/o traducció van ser dels primers en desenvolupar-se per aprendre llengües estrangeres, i han estat rebutjats per moltes institucions educatives al resultar aparentment eficaces pels alumnes, però poc beneficioses a llarg plaç.
Opinem que en si mateix el mètode Vaughan no resulta negatiu per cap alumne, i segurament aconseguirà complir els seus objectius. No obstant això, el principal error és que aquest mètode es presenta com l’única solució pels «problemes» amb els idiomes amb els millors professors, i que en conseqüència, ningú més està capacitat per a ensenyar, quan existeixen escoles d’idiomes series i amb professors capacitats que porten molts anys demostrant la seva vocació per ensenyar, i no la descobreixen al fer un curs de formació.
0 Comentaris
Deixa un comentari