Com ja hem dit fins ara, el fet de realitzar cursos d’idiomes s’ha convertit en un tema fonamental per al futur i el desenvolupament dels joves de la societat actual, ja que el domini de diverses llengües fa desaparèixer les barreres lingüístiques i obre les portes a la internacionalització, complint així un dels requisits laborals indispensables dels diferents sectors del mercat.
Tots sabem que la facilitat per a aprendre idiomes no és la mateixa per a tothom, perquè hi ha una sèrie de factors que influeixen en la capacitat d’aprenentatge de noves llengües, alguns tan bàsics com l’edat. I precisament avui ens centrarem en aquest últim, intentant respondre a la típica qüestió de “sóc massa gran per a posar-me a estudiar un idioma nou?”.
L’edat influeix en el domini d’idiomes?
El primer que hem de fer és diferenciar entre l’aprenentatge de la nostra llengua materna de l’aprenentatge d’una nova llengua, ja que els mecanismes usats per al seu aprenentatge són completament diferents encara que no deurien!
Existeix la creença popular que quan som petits/as som com a esponges i ho captem tot de seguida, la qual cosa pot ser cert fins a cert punt i en segons quins contexts. No obstant això, també és cert que la nostra realitat indica que després de 10 anys d’escolarització amb l’anglès com a assignatura obligatòria, un gran percentatge d’alumnes no són capaços de mantenir una conversa en anglès. Així doncs en què influeix l’edat? És simplement un mite?
Per a respondre a aquestes preguntes hem de preguntar-nos com aprenem la nostra llengua materna. Si ho analitzem, ens adonarem que des que naixem estem exposats a una gran quantitat de contingut en aquest idioma, i precisament això és el que marca la diferència, sigui com sigui l’edat.
Tenen els nens/as i adolescents aquesta quantitat de “inputs”?
La resposta, encara que existeixen excepcions, és no. En el que si que tindrà la major part de les ocasions avantatge un nen/a és en la pronunciació. Resulta increïble veure com el professor diu una paraula, i ells/as són capaços de reproduir-les exactament amb la mateixa entonació i accent sense cap esforç. És per aquesta raó per la qual es diu que com més aviat millor, encara que només si va acompanyat d’una gran quantitat d’activitats extra que complementin i facin estar en contacte diari amb la llengua, no només en l’àmbit escolar.
No obstant això, a mesura que passen els anys els nostres òrgans “sofreixen” un procés anomenat fossilització. Aquest consisteix que els òrgans que ajuden a produir sons s’acostumen a produir només els de la nostra llengua, la qual cosa arribat cert punt, pot ser un inconvenient en intentar introduir alguns nous que desconeixíem i sí que existeixen en altres llengües. No és impossible! Però requerirà molt més treball i dedicació aprendre’ls i “re-educar” la nostra boca o llengua.
També és cert que aquesta, i la falta de costum d’estudi, són els únics impediments que un adult/a pot trobar. Mentre més grans ens fem, més capaços som d’interrelacionar idees i coneixement, establir connexions i proveir-nos per voluntat pròpia de material extra. A més, normalment tenim una mica del que manquen els nens/as i adolescents i que resulta de vital importància; motivació. Sigui laboral, acadèmica o pel simple plaer de continuar la nostra formació o viatjar.
A més, no oblidem que el fet de créixer en un ambient bilingüe o multilingüe fa que una cosa tan complexa com aprendre de zero un idioma estranger es converteixi en una tasca de menor dificultat.
Conclusions
I la conclusió a la pregunta sóc massa gran per a aprendre un idioma? És… No, mai s’és massa gran. Segurament et trobaràs amb alguna limitació que requerirà més paciència per part teva per a millorar però tota la resta dependrà de tu!
0 Comentaris
Deixa un comentari