Tots hem escoltat en algun moment la mateixa oració; “els nens són com una esponja, ho aprenen tot molt ràpid”, quelcom que sol ser aplicat ràpidament a l’aprenentatge d’una llengua estrangera. Però és realment cert? Implica aquesta afirmació que si ja no ens trobem a una edat primerenca ens resultarà quasi bé impossible aprendre i dominar una llengua de forma satisfactòria?
Quin context rodeja l’aprenentatge?
Aquesta és la primera pregunta que hem de respondre per tal de decidir si la frase “quan abans millor” és encertada o no, doncs quan estem aprenent una llengua, uns dels elements de major importància, sinó el que més, és la quantitat i qualitat de l’input que rebem.
Immersió Lingüística
Si l’aprenentatge de la llengua es realitza en un context en el que estem rodejats les 24 hores del dia per l’idioma que volem aprendre, per exemple un catalanoparlant vivint a Anglaterra, diversos estudis mostren que mentre més joves siguem més probabilitats tindrem d’aprendre la llengua am rapidesa, de forma satisfactòria i amb un nivell pràcticament natiu, doncs tot s’interioritza com una cosa natural.
Quin context és més habitual?
D’altra banda, si estudiem el context en el qual es trobem la majoria de nens i adults que aprenen un segon idioma, podem veure que la quantitat d’hores dedicades de forma conscient o inconscient a la llengua que es vol aprendre, normalment es limita a les que reben dins l’aula, amb el qual es suprimeix la gran quantitat d’input que es genera en l’exemple anterior, doncs tot el que ens rodeja, des de la televisió fins els cartells, està escrit en la nostra llengua materna, no en Anglès, Alemany o Francès. Dins aquest context, la possible línia que marca el quan es millor aprendre una llengua es dilueix, i fins i tot, sota el nostre punt de vista, es decanta a favor dels adults.
Quins avantatges té aprendre una llengua estrangera quan ets adult?
Un dels avantatges que la majoria d’adults tenen sobre els nens o adolescents a l’hora d’aprendre una llengua estrangera és la motivació. Els adults sempre tenen una motivació personal per aprendre la llengua, ja sigui per motius laborals o per la seva utilitat a l’hora de viatjar. Els adolescents i nens, la majoria de les vegades manquen d’una motivació interna per tal d’aprendre un nou idioma (normalment l’Anglès), doncs és una obligació, i com a conseqüència l’aprenentatge sol constituir un procés molt més lent.
D’altra banda, és necessari constatar que els adults han aconseguit desenvolupar quelcom vital per tal d’aprendre una llengua de forma satisfactòria un idioma estranger; tècniques d’aprenentatge. Quan aprenem una llengua sense tenir l’input necessari dia a dia, doncs tal i com hem explicat, la majoria de les vegades la quantitat d’hores rebudes en llengua estrangera es redueix a les de l’escola o acadèmia d’idiomes, resulta de vital importància aprofitar al màxim la informació rebuda i interioritzar els continguts gramaticals i de vocabulari que són explicats. Els adults tenen una major capacitat, donada la seva major experiència, per a establir connexions entre el que s’aprèn i el que ja coneixem, a més de tècniques per tal de memoritzar tot aquest contingut.
Quins inconvenients té aprendre una llengua quan som adults?
La por a equivocar-se
Si bé és cert que el context en el que ens situem proporciona cert avantatge als adults, els nens manquen quelcom que facilita estudiar una llengua; la por a l’error. Com adults, la vergonya és el major obstacle que podem trobar-nos quan aprenem un idioma. Això es pot traduir en un inconvenient bàsic; el silenci a l’aula. Tot i que no es comprengui algun contingut gramatical o de vocabulari explicat, el silenci ve donat per la percepció equivocada de l’alumne que, com ningú més ha realitzat cap pregunta al respecte, és l’únic que no compren el que s’ha explicat i la resta d’alumnes consideraran una pèrdua de temps realitzar alguna clarificació. És necessari que els adults no sentin vergonya a l’hora de preguntar i equivocar-se, doncs és l’única manera d’aprendre. No oblidem que no són la resta d’alumnes els que determinen quan alguna cosa és correcta, incorrecta, adequada o inadequada, sinó el professor.
La por a parlar un idioma
D’altra banda, hi ha dos trets principals que dificulten una correcta adquisició de la pronunciació d’un idioma. El primer d’ells té una estreta relació amb el que s’ha explicat anteriorment, doncs davant la por a equivocar-se o que la resta d’alumnes jutgin la nostra actuació, alguns alumnes rebutgen parlar a classe en l’idioma que es vol aprendre i recorren al seu idioma matern, quelcom que cal evitar, doncs l’aula constitueix moltes vegades l’únic context al que podrem emprar l’idioma que estem aprenent. En segon lloc, els adults estan massa acostumats a produir determinats sons, mentre que els nens no es pregunten el per què de la pronunciació, simplement ho imiten amb exactitud. Al tenir una certa edat, els nostres òrgans articuladors, amb especial atenció a la boca, porten molts anys reproduint determinats sons, i requereix hores de pràctica incorporar-ne alguns de nous i/o afegir variants als que ja coneixíem, a través de per exemple, la fonètica o les classes intensives de Speaking.
No oblidis per a què serveix un idioma
Sigui quina sigui la teva motivació, edat i context en el que l’estiguis aprenent, el nostre consell per aprendre una llengua és que la gaudeixis. A més a més de les classes presencials, cursos intensius, online o classes via Skype, mira pel·lícules o sèries en l’idioma que vols aprendre, viatja a països on es parli aquesta llengua fer cursos d’immersió a l’estranger o simplement a visitar-lo, escolta música… Al cap i a la fi, el nostre objectiu ha de ser aprendre a usar una llengua, no només memoritzar-la.
0 Comentaris
Deixa un comentari