Abans de començar, volem aclarir que l’objectiu d’aquest blog no és sota cap concepte menys valorar el treball desenvolupat per qualsevol professional, doncs existeixen persones titulades que no són bons professors, i persones sense titulació que gràcies a la seva experiència i voluntat arriben a ser excel·lents docents per als cursos d’idiomes.
No obstant això, volem desmuntar el mite o llegenda que només els professors natius poden ser bons professors de llengua, doncs creiem que això comporta un perjudici infundat que afecta negativament els professors no natius.
¿Si poguessis escollir entre un professor natiu i un que no ho és, a qui escolliries?
Segurament, abans d’acabar la pregunta ja havies escollit la teva resposta. Avui en dia moltes institucions que ensenyen diversos idiomes utilitzen una gran plantilla de professors natius amb la finalitat d’atraure a nous alumnes, doncs existeix la creença generalitzada que un docent natiu sempre estarà més capacitat i serà millor ensenyant que qualsevol professor que no ho sigui.
Aquesta afirmació sembla lògica i convincent, tot i que malauradament, la majoria de cops no podem parlar de «professors natius», sinó simplement de «natius», doncs no tenen la titulació, coneixements i experiència necessària per tal de treballar com a professors de manera satisfactòria.
¿És sempre millor un professor natiu?
Posem com a exemple que ens veiem en la necessitat d’anar a treballar a Anglaterra i ens ofereixen treball com a professors de català. Depenent del nostre domini de l’anglès, les acadèmies d’idiomes seran el lloc on trobarem més ofertes laborals.
No obstant, hauríem de fer-nos les següents preguntes: ¿Estem capacitats i titulats per ensenyar català? ¿Coneixem la història de la llengua? ¿Coneixem les excepcions? ¿Sabem explicar-les? ¿Entenem les necessitats dels alumnes i el procés d’aprenentatge? I el més important ¿Sentim vocació per ensenyar? En un alt percentatge de les ocasions, la resposta seria negativa, però treballaríem com a professors perquè el nostre nivell parlat i escrit es natiu.
Speaking
Sempre s’espera d’un professor natiu que tingui un nivell excel·lent de pronunciació i fluïdesa. Així mateix, coneixen moltes expressions o phrasal verbs els quals poden ser desconeguts pels professors no natius, doncs tenen un contacte molt més directe amb la llengua i la cultura anglesa.
Com a conseqüència, les persones natives, més enllà que tinguin la titulació necessària o no, resulten excel·lents professors de conversa i ajuden a perfeccionar i ampliar la tant la pronunciació com el vocabulari dels alumnes.
Això no implica que un professor no natiu d’anglès no pugui o no tingui el nivell per impartir classes de conversa, però és cert que si desenvolupen un retrat robor dels professors catalans d’anglès, coneixen la gramàtica a la perfecció, però pot resultar més complicat trobar-ne que tinguin el mateix nivell oral que els natius.
No obstant, tot i que un professor natiu tingui una pronunciació perfecta, pot no saber ajudar als alumnes a pronunciar millor. Per norma general, un professor d’anglès ha de ser llicenciat en Filologia Anglesa o Estudis Anglesos (als quals s’estudia fonètica) i han d’obtenir el Màster en Formació de Professorat.
En conseqüència, sempre estaran en disposició de donar eines als alumne per tal que millorin, o explicar com interpretar cadascun dels sons.
Gramàtica
D’altra banda, els professors natius no tenen dubtes sobre el seu idioma, mai les han tingut, i poden no entendre que els alumnes els tinguin en determinats aspectes.
Per mencionar un exemple, un professor no natiu pot entendre el per què els alumnes tenen tendència a oblidar els subjectes a les oracions en anglès, doncs en català rara vegada els utilitzem al parlar per tal de no repetir-nos, i pot preveure aquest error, mentre que un anglès que no domini el català pot no parar-hi atenció.
Per a un professor no natiu que comparteix la llengua materna amb els alumnes, sempre li serà molt més senzill intuir les dificultats que els estudiants tindran, ja que ha passat pel mateix procés.
A més a més, a no ser que s’hagi rebut formació específica, un natiu pot desconèixer punts específics de la gramàtica, doncs els van adquirir sense preguntar-se el com es construïa.
¿Així doncs, és millor un professor no natiu?
Tots els anàlisi apunten a la mateixa direcció: el més adequat és una combinació dels dos, sabent en tot moment l’àmbit en el que cal ubicar a cadascun d’ells depenent del seu nivell, experiència i titulació.
Al cap i a la fi, l’objectiu a complir és que l’alumnat aprengui Anglès, Alemany o qualsevol altre idioma de forma satisfactòria mitjançant classes amb professors natius o no nattius.
0 Comentaris
Deixa un comentari